fbpx
0507852615 info@holiskin.nl

Vitamine B12

Vitamine B12 is een essentiële voedingsstof. Dit betekent dat je lichaam het niet zelf aanmaakt en je het dus uit je voeding moet halen.

Functie Vitamine B12

Vitamine B12 speelt een belangrijke rol bij onder andere de aanmaak van jouw DNA, het herstellen van je cellen en het aanmaken van bloed. Daarnaast speelt het een rol bij de energiehuishouding en het functioneren van je hersenen. Ook een laag HB (te meten in je bloed) kan te maken hebben met een B12 tekort. Vaak wordt er in dat geval gedacht aan een ijzertekort, maar dat is dus niet altijd terecht.

Voeding

Vitamine B12 komt met name voor in dierlijke voeding zoals vlees en zuivel. Eet je dit maar weinig of helemaal niet? Dan doe je er verstandig aan dit bij te slikken in de vorm van een voedingssupplement. Maar ook als je wel dierlijke voeding tot je neemt kan een B12 tekort ontstaan, zeker wanneer je vaak stress of spanningen ervaart.

De voedingsbronnen met de hoogste hoeveelheid vitamine B12 zijn:

  • Lever
  • Vlees
  • Vis
  • Melk
  • Schelpdieren
  • Eieren
  • Kaas
  • Orgaanvlees

Ook is het in beperkte mate aanwezig in:

  • Soja
  • Gist
  • Kelp
  • Spirulina
  • Smeerwortel
  • Lecithine

Symptomen van een vitamine B12 tekort

Een veelvoorkomend verschijnsel van een B12 tekort, is het idee van watten in je hoofd of het gevoel van grote oorwarmers op; dat net niet alles helemaal helder bij je binnenkomt. Bij een verstoring van de opname van B12 ontstaat vermoeidheid en bleekheid.

De volgende symptomen kunnen ook een indicatie zijn van een vitamine B12 tekort:

  • Hyperpigmentatie
  • Haaruitval
  • Brokkelige nagels
  • Allergieën
  • Snel bloedend tandvlees
  • Verminderde weerstand
  • Menstruatieproblemen
  • Verminderde vruchtbaarheid
  • Slaapproblemen
  • Moeite om je te concentreren
  • Afasie: niet op de juiste woorden kunnen komen, verkeerde woorden gebruiken, verspreken
  • Ataxie: onverklaarbaar vallen, of ergens tegen aan lopen, verlies van positiegevoel, onhandig zijn, dingen uit je handen laten vallen, dingen omgooien, struikelen, moeilijk lopen

B12 tekort onderzoeken

Zoals je hierboven kunt lezen, zijn er verschillende symptomen die kunnen wijzen op een vitamine B12 tekort, Wil je zeker weten hoe het ervoor staat met je B12 huishouding? Dan kun je het laten testen, ofwel via de huisarts doormiddel van een reguliere bloedtest, of energetisch via een EMB-test bij ons in de praktijk. Laat je je bloed testen via de huisarts? Vraag dan altijd het testrapport even op. Zo kun je zelf zien wat jouw B12 status is. 

Welke vorm suppletie kies ik?

Bij het inzetten van supplementen is het belangrijk om te kijken welke vorm van vitamine B12 je kiest. In de meeste voordelige B12 supplementen wordt er gekozen voor het ingrediënt Cyanocobalamine, dit is een synthetische vorm van vitamine B12. Deze vorm heeft zeker niet de voorkeur omdat het eerst nog omgezet moet worden door je lichaam voor het gebruikt kan worden. Daarnaast is het onnodig storend voor je lichaam, verbruikt het onnodig andere waardevolle stoffen en is het belastend op je lever.

Het beste kun je kiezen voor een supplement waarbij de stoffen Adenosylcobalamine en Methylcobalamine gecombineerd worden. Deze beide vormen zijn biologisch actief en daardoor direct beschikbaar voor je lichaam. De best opname is oraal via een smelttablet onder de tong, op deze manier wordt de vitamine, via het wangslijmvlies, direct opgenomen door je lichaam.

In enkele gevallen neemt je lichaam vitamine B12 niet op via de slijmvliezen. Wanneer dit het geval is, dan is er nog een mogelijkheid voor het toedienen van B12-injecties.

Acne door gebruik hoge dosering B12

Het kan gebeuren dat je het gebruik van hoge doseringen B12 wat last kan krijgen van puistjes. Dit heeft mogelijk 2 oorzaken; door de de explosieve toename van rode bloedcellen die aangemaak kunnen worden dankzij het supplement, krijgt je detox systeem een boost, dit betekent dat er gemakkelijker gifstoffen uitgescheiden kunnen worden uit je lichaam. Een van de belangrijkste uitscheidingsorganen is je huid. Hierbij kunnen dus (tijdelijk) puistjes ontstaan. Een enkele studie toont aan dat het gebruik van hoge doseringen vitamine B12 het gedrag van speficieke huidbacterieen (die verantwoordelijk zijn voor acne) kan veranderen waardoor ze ontstekingsfactoren gaan producen dat uiteindelijk kan leiden tot acne.

Herken jij jezelf in een of meer van bovengenoemde symptomen? Neem gerust contact met ons op. Dan kijken we samen hoe we jou kunnen helpen weer lekker in je vel te komen.

×